10 elementów, które warto mieć na stronie www
Użyteczność stron internetowych rozpracowywana była (i jest) przez wiele badań i wielu specjalistów. Wyniki tych badań pozwoliły ustalić elementy strony, które ułatwiają użytkownikom korzystanie z oferty i sprawiają, że strona staje się skuteczniejsza.
Każdy, kto chce posiadać stronę www, niezależnie od tego czy sam ją tworzy, czy zleca to zadanie komuś innemu, będzie musiał wiedzieć co i w jakim celu powinno się na niej znaleźć. Większość dzisiejszych witryn jest do siebie bardzo podobna, posiadają elementy dla siebie wspólne, które są dobrze znane internautom. Dla osób które są nowe w temacie, lub dla tych którzy nie zastanawiali się dlaczego wiele witryn posiada stałe wręcz elementy architektury zamieszczonych na niej treści, stworzyliśmy krótką listę 10 najczęściej używanych, a przez to najskuteczniejszych elementów strony, które powinna posiadać Twoja strona internetowa.
1. Czytelny nagłówek z logo i menu
Najważniejsze żeby osoba wchodząca na stronę wiedziała gdzie jest. Jest to miejsce gdzie musimy przedstawić logotyp swojej firmy lub organizacji, w jak najbardziej przystępnej i czytelnej formie. Nie ma tu miejsca na fantazje czy zbędne elementy. Internauci od kilku lat przyzwyczaili się do kilku standardowych układów nagłówków, gdzie logotyp znajduje się najczęściej po lewej stronie, zaraz po nim zobaczymy czytelną nawigację oraz flagi do innych wersji językowych strony. W sklepach internetowych lub portalach, po prawej stronie często znajdziemy koszyk lub przyciski do logowania czy rejestracji. Ostatnim nowym trendem jest dołączanie przycisków zachęcających do skorzystania z darmowej wersji usługi lub skontaktowania się z działem obsługi klienta.
2. Baner ze sloganem firmy lub Pokaz Slajdów z aktualną ofertą
Miejsce które znajduje się zaraz pod nagłówkiem, odpowiada za najbardziej dominujący obszar strony głównej. Jest to obszar, w którym zawieramy wiodące hasło naszej firmy lub organizacji. To tutaj powinnśmy umieścić duże zdjęcie, film lub grafikę promującą nasz produkt czy usługę. Ten element strony odpowiada za pierwsze wrażenia potencjalnego klienta, dlatego jest to, z marketingowego punktu widzenia, najważniejsza część każdej strony internetowej.
3. Call to action (CTA) – hasło zachęcające do skorzystania z oferty
Zaraz pod banerem, który swoją atrakcyjnością zachęca użytkownika do poznania głębiej naszej oferty, warto zastosować chwyt zamykający interakcję tj. Call to Action (CTA). Jest to element zwieńczający tzw. konwersję, ma aktywnie zachęcać użytkownika do interakcji z naszą stroną. Najczęściej składa się on z chwytliwego hasła reklamowego, które zachęcą użytkownika do kliknięcia w button, umieszczony zaraz obok hasła. Element ten często zamyka kompozycję pierwszego widoku strony nad linią zgięcia (z ang. Above the fold). To właśnie ten widok widzą internauci zaraz po wejściu na stronę i to jego skuteczność weryfikuje czy strona odniesie sukces czy też nie. Nie można jednak zapomnieć o innych, budujących zaufanie i zainteresowanie elementach, które wymieniamy poniżej.
4. Krótkie podsumowanie oferty lub wypunktowanie tego, czym się zajmujesz
Wszyscy lubimy czytać wyniosłe hasła, które trafiają w nasze potrzeby. Jednak za tym muszą iść konkrety, tak aby obietnice mogły być spełnione. Ta sekcja jest pod tzw. linią zgięcia (z ang. Under the fold). To tutaj zaglądają potencjalnie zainteresowani klienci aby dowiedzieć się więcej na temat Twojej oferty. W tej sekcji najlepiej po krótce przedstawić konkretne usługi lub produkty którymi zajmuje się Twoja firma. Dobrym sposobem jest również zastosowanie linków do pełniejszych opisów usług, które powinny znaleźć się na osobnych podstronach.
5. Referencje od pozyskanych klientów lub krótkie podsumowanie ostatnich realizacji
Skuteczność oferty weryfikuje zadowolenie dotychczasowych klientów. Na początku działania firmy zapewne trudno o referencje od klientów, jednak z czasem warto je zebrać w mały zbiór i zaprezentować w formie cytatów na stronie głównej. Nic tak nie buduje zaufania jak polecenia innych klientów, którzy są zadowoleni z Twojej oferty.
6. Nr telefonu, pod którym Twój klient zawsze znajdzie odpowiedź na pytania
Część internatów będzie już zainteresowana ofertą na Twojej stronie, dlatego warto im pomóc skontaktować się z obsługą klienta. Zapewne inni będą chcieli zgłębić szczegóły Twojej oferty, przechodząc na kolejne podstrony Twojej witryny. Część z nich, może jednak być powracającymi użytkownikami, którzy przez kilka dni porównywali oferty konkurencji. Warto ułatwić im zadanie i podać nr telefonu lub wyraźny adres e-mail do kontaktu. Nic tak nie frustruje potencjalnych klientów, jak trudność w znalezieniu nr telefonu do Twojej firmy.
7. Stopka pełna wartościowych informacji
Element wieńczący stronę internetową, jest niezbędny w chyba każdym typie strony. To na nim znajdować powinny się dane kontaktowe, dane o prawach autorskich, o polityce prywatności czy polityce cookies. To tutaj często dla przypomnienia i wygody wstawiamy po raz kolejny nawigację naszej strony, często poszerzoną o mniej istotne elementy. Stopka powinna być zawsze czytelna i dobrze zorganizowana. Twórcy stron rezerwują sobie to miejsce do pozostawienia swojego podpisu, w celu autopromocji.
8. Zapewnienia bezpieczeństwa -SSL lub Gwarancja
Mimo, iż Internet w naszych czasach to rzecz powszechna, ciągle niezmienną wartością w sieci jest bezpieczeństwo. Istnieją sprawdzone sposoby, na to aby Twoi klienci czuli się na stronie bezpiecznie. Pierwszą rzeczą, która pozwala na bezpieczny transfer danych między Twoją firmą, a odwiedzajacymi stronę, jest certyfikat SSL. To dzięki niemu, dane z formularzy kontaktowych lub dane transakcji sprzedaży są szyfrowane przed hakerami. Dając badża (znak, plakietka) potwierdzającego, że Twoja strona jest szyfrowana, prestiż i bezpieczeństwo rośnie w oczach Twoich klientów. Kolejnym sposobem na zwiększenie poczucia zaufania do firmy, jest umieszczenie badżów referencyjnych, certyfikatów które zdobyła Twoja firma lub norm ISO, które są stosowane w Twojej firmie. W zależności od branży, każda z tych informacji powinna zostać umieszczona w takim miejscu, aby miała wartość dodatnią dla odbiorcy. Często dane te umieszcza się w stopce strony, lub chwilę przed nią.
9. Linki do social media
Internet dziś tworzą ludzie. Portale społecznościowe pozwalają na interakcję z użytkownikami sieci. Im większa aktywność, tym większy prestiż dla Twojej strony. Nie należy zapominać na swojej stronie przedstawić linki do profilów społecznościowych Twojej firmy. Dobrym zabiegiem jest również zaprezentowanie dużej ilości fanów lub udostępnień witryny.
10. Okienko live chat
Strona internetowa oraz oferta na niej zawarta często mogą wywoływać wiele pytań, które wymagają natychmiastowej odpowiedzi. Tu z pomocą przychodzi narzędzie do rozmowy z użytkownikiem na żywo. Okienko live chat pozwala na rozmowę z odwiedzającymi Twoją stronę w czasie rzeczywistym. Zabieg ten pozwala poznać zachowania użytkowników, którzy poruszają się na stronie, oraz daje możliwość pomocy w wyborze produktu lub usługi która się na niej znajduję. Pozwala też zaoszczędzić użytkownikom czas podczas czekania na wolną linię lub na pisaniu i czytaniu e-maili. Dodatkowo narzędzie to można łatwo zintegrować z CRMem lub systemem ERP i eksportować dane potencjalnych klientów do działu obsługi klienta.
Znaczenie
Te elementy powtarzają się tak często, nie bez powodu. To skuteczne i sprawdzone metody przedstawiania oferty w sieci. Użytkownicy nie tylko przyzwyczaili się do takiego układu ale podświadomie szukają tych informacji w odpowiednich dla nich miejscach. Brak, którejś z nich lub umieszczenie jej w całkowicie innym miejscu, może powodować problemy użytkowników z poruszaniem się po stronie. Chociaż podobno kreatywność nie zna granic… Grunt jednak aby wszystko było zgodne z zasadami użyteczności.
Na koniec
Jeżeli potrzebujesz funkcjonalnej strony www, nie musisz robić jej sam! Skorzystaj z pomocy profesjonalnej agencji interaktywnej takiej jak nasza! Stworzymy dla Ciebie stronę, dzięki której skutecznie wypromujesz swoje usługi w sieci!
Sprawdź naszą ofertę i skontaktuj się z nami!