Jak mierzyć skuteczność kampanii influencer marketingu?

Prognozy na 2018 rok zainspirowały nas do stworzenia wpisu, który pomoże Wam ocenić skuteczność kampanii influencer marketingu, które wkrótce zrealizujecie.

skuteczność kampanii influencer marketingu

Influencer marketing był hitem 2017 roku, wszystko wskazuje jednak na to, że trend ten nie tylko utrzyma się, ale i rozwinie w nowym 2018 roku. Wiele firm już zwiększyło budżety przeznaczone na ten cel i przygotowuje się do kolejnych kampanii, a Ci, którzy zaspali będą mieli okazję przekonać się o tym, czy współpraca z wpływowymi osobami opłaci się także w ich biznesie.

Jeśli jeszcze nie zrealizowałeś żadnej kampanii z influencerem i do mierzenia skuteczności jeszcze daleka droga, zajrzyj do naszego wpisu – Influencer marketing – jak się do tego zabrać? Dowiesz się m.in.:

  • czym właściwie jest influencer marketing?
  • jak wybrać odpowiedniego influencera?
  • jak podczas współpracy uniknąć nieporozumień?

Przejdźmy teraz do istoty dzisiejszego wpisu. Podstawą efektywnej kampanii jest dobry plan, który już na wstępnym etapie zakłada, co chcemy osiągnąć i jak będziemy mierzyć skuteczność naszych działań. Wskaźniki, które posłużą Ci za wyznaczniki efektywności kampanii, będą się różnić w zależności do obranego celu. Osiągnięcie niektórych z nich łatwiej zmierzyć (wzrost sprzedaży, zwiększenie ruchu na stronie), inne natomiast, tj. zwiększenie rozpoznawalności marki przysporzą nam więcej problemów. Zanim więc zaczniesz działać, dokładnie określ swój cel, zastanów się, jak możesz go zmierzyć i oczywiście wybierz odpowiedniego influencera – na tym etapie przydadzą Ci się nasze wskazówki zawarte we wpisie Influencerzy – celebryta, bloger czy lider? A jeśli bardziej interesuje Cię współpraca z micro-influencerem – zajrzyj tutaj i przekonaj się, czy warto?

Skuteczność kampanii influencer marketingu – wskaźniki

skuteczność kampanii influencer marketingu

Zasięg kampanii

Skuteczność swojej kampanii influencer marketingu możesz ocenić na podstawie zasięgu. Zmierz, jaki miała wpływ na liczbę followersów, sprawdzając, ile ich przybyło na Twoich profilach społecznościowych. Możesz również przeanalizować ruch na Twojej stronie – ile wejść było po publikacji materiałów związanych z Twoją firmą i z jakiego źródła przychodzą odbiorcy.

Zaangażowanie odbiorców

Mierząc zaangażowanie, przekonasz się, czy wybór influencera był trafny, a Twój produkt trafia w oczekiwania gromadzącej się wokół niego społeczności. Kliki, lajki, reakcje i komentarze pokazują, czy materiały były dla odbiorców ciekawe i wartościowe.

Pozyskane leady

Kolejnym wskaźnikiem skuteczności kampanii są leady. To oznaka, że odbiorca jest na tyle zainteresowany ofertą, że był gotowy na to, aby zostawić na Twojej stronie dane kontaktowe. Monitoruj liczbę pozyskanych leadów w trakcie trwania kampanii oraz po jej zakończeniu, sprawdź źródło wartościowego ruchu i oceń, czy na takie efekty współpracy z influencerem liczyłeś.

Sprzedaż

Jeśli chcesz dokładnie zmierzyć wpływ działań na sprzedaż, zaplanuj kampanię, w której influencer podzieli się ze swoimi fanami linkiem upoważniającym do zniżki na Twojej stronie. Link afiliacyjny pozwoli Ci na sprawdzenie tego, ile kupujących przyszło do Ciebie po namowie influencera.

Podsumowując

Skuteczność kampanii influencer marketingu zależy od wielu czynników. Dopasowanie odpowiedniej osoby, trafienie we właściwą grupę docelową, wybór adekwatnego kanału dotarcia do odbiorców. To wszystko składa się na sukces kampanii. Aby jednak w pełni wykorzystać niewątpliwą moc influencerów konieczne będzie określenie miarodajnych celów i monitorowanie efektów działań.