Jak działa wpływ społeczny w e-marketingu?
Dzisiaj dowiesz się, jak wpływ społeczny funkcjonuje w obszarze e-marketingu? Dzięki znajomości kilku technik czerpanie korzyści z e-biznesu może być łatwiejsze. Poznaj reguły i działaj skutecznie!
Reguła wzajemności
Zgodnie z tą regułą, efektem tego, że zrobisz dla kogoś coś dobrego, będzie odwzajemnienie się – następnym razem to ta osoba będzie chciała zrobić coś dla Ciebie. Wynika to bezpośrednio z poczucia zobowiązania, jakie powstaje w momencie, kiedy ktoś oferuje nam pomoc lub jakąś korzyść. Narasta w nas świadomość zaciągniętego długu wdzięczności, który chcemy jak najszybciej “spłacić”. Jak to wygląda w e-biznesie? Sklepy internetowe wysyłają swoim klientom darmowe próbki produktów, oferują rabaty dla stałych klientów, organizują konkursy z nagrodami, a także wysyłają e-mailowe życzenia świąteczne. To wszystko sprawia, że odbiorcy takich działań czują się zobowiązani do odwdzięczenia się. Sam na pewno tego wielokrotnie doświadczyłeś. Dostając coś za darmo – odwdzięczamy się np. korzystając z oferty konkretnego e-sklepu, który wcześniej “bezinteresownie” podarował nam rabat.
Społeczny dowód słuszności
To reguła, o której z pewnością wspominaliśmy już, pisząc wielokrotnie o sile, jaką mają rekomendacje i oceny innych użytkowników sklepów internetowych. To dla nas potwierdzenie – jeśli inni postępują w dany sposób – w tym przypadku kupują produkty danej marki, utwierdza nas to w przekonaniu, że jest to dobry wybór i należy skorzystać z oferty tej właśnie marki. Reguła ta nie odnosi się oczywiście wyłącznie do rekomendacji publikowanych w sieci. Obserwując tłumy korzystające z konkretnego produktu np. iPhone’a, przekonujemy się o tym, że skoro tyle osób wybrało tę markę, to znaczy, że jest to właściwy wybór również dla mnie. Zgodnie z tą regułą wszystkie zachowania oraz trendy promowane przez media masowe uważane są za zaakceptowane przez społeczeństwo oraz godne naśladowania.
Więcej dowodów na to, że wpływ społeczny ma ogromną siłę, a na nasze zachowania rzutują poczynania innych użytkwoników zgromadziliśmy we wpisie – Oto dlaczego User Generated Content jest ważny, w którym pisaliśmy m.in., że
Liczne badania pokazują, że opinie innych mają ogromny wpływ na decyzje zakupowe – aż 70% użytkowników ufa opiniom innych! W rezultacie znacząco przyczyniają się one do wzrostu sprzedaży, a co za tym idzie zysków. Dlatego warto zachęcać zadowolonych użytkowników do dzielenia się ich pozytywną opinią, a na etapie projektowania Twojej witryny, pamiętaj oczywiście o tym, aby stworzyć specjalne miejsce przeznaczone na prezentacje ocen i recenzji Twoich produktów oraz jakości usług.
Reguła lubienia i sympatii
Jest to prawdopodobnie technika wpływu społecznego, której większość konsumentów jest świadoma. To reguła, w myśl której działamy na korzyść oraz spełniamy prośby tych, których zwyczajnie lubimy. Jeśli więc darzymy sympatią jakąś markę, przywiązujemy się do niej i wielokrotnie korzystamy z jej usług, czy produktów.
Wpływ autorytetu
Zgodnie z tą regułą na nasze decyzje oraz postępowanie ogromny wpływ mają osoby, które uważamy za autorytety. Technika ta jest chętnie wykorzystywana przez producentów leków przeciwbólowych. Wykorzystują oni wizerunek lekarzy – a raczej aktorów za nich przebranych, do wywierania wpływu na odbiorcach. Autorytetem może być tak naprawdę każdy – w zależności od produktu oraz grupy docelowej. Dla jednych tę rolę odgrywają specjaliści z różnych branż, dla innych autorytetem może być aktor czy YouTuber.
Reguła niedostępności
Z pewnością wielu złapało się na tym, że skorzystali z oferty, która wcale nie wiązała się z zaspokojeniem konkretnych potrzeb. Też tak miałeś? Decyzja została podjęta momentalnie, pod wpływem takich haseł jak “last minute”, “ostatnie sztuki”, “oferta ważna tylko dzisiaj” czy “ilość produktów ograniczona”. W takich przypadkach firmy korzystały właśnie z reguły niedostępności. Zgodnie z nią wszystko, co jest trudno dostępne czy rzadkie – staje się w naszych oczach o wiele atrakcyjniejsze, a chęć posiadania takiego przedmiotu znacznie wzrasta.
Podsumowując
Jak widzisz, jest kilka technik, dzięki którym łatwiej jest wywierać wpływ społeczny na konsumentach. Ich znajomość z pewnością przyniesie korzyści w Twoim biznesie. Kieruj się nimi, tworząc strategię marketingową Twojej marki oraz pamiętaj o nich, tworząc treści, za pośrednictwem, których komunikujesz się ze swoją grupą docelową. A jeśli potrzebujesz wsparcia w zakresie e-marketingu, zgłoś się do nas – chętnie pomożemy Ci opracować skuteczną strategię dla Twojego biznesu ;-)