Jak zbudować lojalność klienta e-sklepu?

Pozyskanie stałego kupca jest dużo bardziej opłacalne niż zdobycie nowego. Dlatego warto zawalczyć o lojalność klienta, zapewniając mu korzyści, dzięki którym z chęcią będzie wracał do Twojego e-sklepu.

lojalność klienta

Zbuduj pozytywne relacje… No tak, łatwo powiedzieć, ale jak właściwie to zrobić? Prawdziwa więź między klientem a marką nie tworzy się o tak, w okamgnieniu, na przykład po wysłaniu kilku spersonalizowanych e-maili. Jest to długotrwały proces, na który składa się wiele czynników, ale cennym rezultatem jest lojalność klienta. Na początek, zapamiętaj jednak, że budując relacje, musisz być konsekwentny i cierpliwie czekać na efekty.

Poznaj swoich klientów

Aby nawiązać pozytywne relacje z Twoją grupą docelową, koniecznie musisz zgłębić wiedzę o ich preferencjach i upodobaniach. Przyda się do tego określenie, do której generacji użytkowników należą Twoi klienci. Przeanalizuj potrzeby osób potencjalnie zainteresowanych asortymentem Twojego e-sklepu. Prawdopodobieństwo, że klient będzie lojalny i wróci do Twojego sklepu, będzie większe, jeśli produkty, których potrzebuje, będą zaprezentowane w ciekawy i zgodny z upodobaniami sposób. Testy A/B, które pomogą Ci wyłonić, co tak naprawdę wolą Twoi użytkownicy, pomogą Ci tak zoptymalizować Twój e-sklep, że klienci poczują się zrozumiani i docenieni.

Zapewnij klientom satysfakcję

Pamiętaj, że bez klientów Twój biznes nie ma prawa bytu. Dlatego, jeśli sam chcesz być usatysfakcjonowany zyskami, które przynosi Twój e-sklep, najpierw zadbaj o zadowolenie Twoich klientów. Zapewnij im dobrej jakości asortyment oraz obsługę na wysokim poziomie. Wierność użytkowników możesz wypracować przez okazywanie im należytego szacunku. Świetnym narzędziem, które pomoże Ci zrealizować to zadnie jest newsletter, a w tym pomoże Ci system FreshMail, który z pewnością ułatwi Ci działania e-mail marketingowe. Newsletter możesz wykorzystać do nagradzania klientów rabatami, a także do dzielenia się z nimi wiedzą, poprzez np. przesyłanie im poradników z zakresu branży, w jakiej działasz. Nadmiar obowiązków sprawia, że masz problem z systematycznym wysyłaniem newsletterów? Zleć to agencji interaktywnej, takiej jak nasza, a wyręczymy Cię z tego obowiązku ;) Jeśli wysyłasz dobrej jakości e-maile, a tym samym nie spamujesz skrzynek konsumentów, możesz liczyć na zaufanie z ich strony, co bezpośrednio może przełożyć się na lojalność klienta. A jeśli nie wiesz, jak przekonać klientów do zapisu na newsletter, dowiesz się tego z wcześniejszego wpisu.

lojalność klienta

Bądź krok przed konkurencją

Sprawdzaj, co ma do zaoferowania Twoja konkurencja i postaraj się być lepszy. Spróbuj zaproponować korzystniejsze ceny dla stałych klientów, zapewnij szybki czas dostawy oraz wybór kilku sposobów doręczenia produktów, ponieważ preferencję Twoich klientów do tego aspektu mogą być różne.

Lojalność klienta – co może być przeszkodą w jej budowaniu?

    • Nieczytelny wygląd Twojego e-sklepu, który skutkuje trudnościami w użytkowaniu.
    • Brak wynagrodzenia za lojalność klienta, np. w postaci rabatów dla stałych kupców.
    • Złe zarządzanie profilami w social mediach, które są świetnym narzędziem do budowania więzi z konsumentami oraz umożliwiają sprawny kontakt między sklepem a klientem.
    • Zbyt wysokie ceny w stosunku do Twojej konkurencji.
    • Brak przyjaznej obsługi klienta tutaj pisaliśmy o tym, jak powinna wyglądać właściwa obsługa.
    • Nieprzyjemny przebieg zwrotów i reklamacji (Zwroty w sklepie internetowym – jak przekuć je w sprzedaż i zadowolenie klienta?)
    • Nieaktualne treści na stronie.

Podsumowując

Budowanie lojalności klientów wiąże się z doskonaleniem Twojej oferty, tak aby klienci byli zadowoleni nie tylko z jakości Twoich produktów, ale i przebiegu całej transakcji. Jeśli nie chcesz, aby zapomnieli o Twoim e-sklepie, Ty też nie możesz o nich zapomnieć. Przypominaj o swoim istnieniu i wykorzystuj testy oraz uwagi odbiorców do polepszenia przyszłych działań sprzedażowych.