User Generated Content – zagrożenia i inspiracje

W poprzednim wpisie przedstawiliśmy User Generated Content w samych superlatywach. Dzisiaj zaczniemy od negatywów, czyli zagrożeń, które wiążą się z tworzeniem treści przez użytkowników. Dowiesz się również, skąd czerpać pomysły na kampanie angażujące Twoich odbiorców. Miłej lektury!

user generated content

Negatywny wydźwięk treści

Nawet jeśli robisz wszystko, aby być fair wobec swoich odbiorców, zawsze jest możliwość, że trafi się jakaś czarna owca, która na siłę chcę komuś dokopać. Tak po prostu – coś nie wyszło i trzeba na kogoś przelać swoją złość. Nie oszukujmy się, wszyscy wiemy, że takie osoby istnieją. Co w takim przypadku możemy zrobić? Pierwszą rzeczą jest ograniczenie całkowitej wolności użytkowników na Twojej stronie czy profilach w mediach społeczościowych. Możesz to zrobić, dodając odpowiednie filtry, które blokują wulgaryzmy oraz inne, wybrane przez Ciebie nieodpowiednie wyrażenia. Nie zawsze chodzi jednak tylko o niewłaściwe słowa, dlatego musisz na bieżąco kontrolować dodawane treści i stawiać czoła nieprawdziwym stwierdzeniom oraz opiniom na temat Twojej marki. Pamiętaj, że usunięcie takiej treści niekoniecznie jest jedynym słusznym rozwiązaniem. To może zdenerwować twórcę i sprawić, że zgromadzi jeszcze więcej energii, aby Tobie zaszkodzić. Jeśli natomiast ktoś ma zastrzeżenia do Twojej działalności, ale prezentuje je w kulturalny sposób, warto publicznie je wyjaśnić. Tak, aby użytkownicy mieli pewność, że to pomyłka lub jednorazowy incydent, który został rozwiązany.

Utrata klientów oraz obserwatorów

Konsekwencją rozpowszechniania negatywnych opinii na temat Twojej firmy może być utrata klientów czy obserwatorów. Zlekceważenie kontrolowania contentu generowanego wokół Twojej marki jest podstawowym błędem. Nie dotyczy to jednak tylko moderowania negatywnych treści. Jeśli zaangażowani użytkownicy, którzy chętnie komentują Twoje posty lub kreują i udostępniają własny content, nie zostaną docenieni, też szybko od Ciebie odejdą. Musisz więc zadbać o interakcję i zastanowić się, czy możesz w jakiś sposób wynagrodzić im ich starania.

User Generated Content pod kontrolą

Może się wydawać, że User Generated Content jest jedynie w rękach użytkowników. Jeśli jednak interesuje Cię, jak mówią o Twojej marce i czy w ogóle o niej mówią, nie powinieneś zostawiać tego losowi. Co mam na myśli? Bez wątpienia Twoim zadaniem jest kontrolowanie treści, które generowane są przez użytkowników, co więcej, jeśli takich brakuje – powinieneś dać odbiorcom impuls, który spowoduje, że będą chcieli je kreować.

Aby takie działania były skuteczne, musisz dokładniej przyjrzeć się swojej grupie docelowej analizując ich zachowania oraz upodobania. Postaraj się znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania.

  • Kim są Twoi odbiorcy?
  • Jak często udostępniają treści?
  • Jakim contentem lubią się dzielić?  Wolą robić zdjęcia czy nagrywać filmy? A może mają inne kreatywne pomysły?
  • Preferują komentowanie czy wystawianie ocen?

Kiedy odpowiesz już sobie na te pytania, wyłonisz formę contentu, w której lubują się Twoi odbiorcy i łatwiej będzie Ci zmotywować ich do tworzenia treści na temat Twojej marki. Taka analiza pomoże Ci również w określeniu, jaki potencjał drzemie w użytkownikach i czy w ogóle możliwe jest zaangażowanie ich do współpracy.

user generated content

Skąd brać pomysły na kampanię z udziałem użytkowników?

Własne obserwacje

Mam nadzieję, że wybrałeś już te serwisy społecznościowe, na których chcesz promować swoją markę. Teraz musisz przystąpić do obserwacji. Jakie tematy są najpopularniejsze? Na bieżąco sprawdzaj, co jest na topie oraz co publikują osoby, które zaliczasz do swojej grupy docelowej. Z pewnością dostarczy Ci to sporej dawki inspiracji. Zrób również research w sieci i znajdź serwisy, z których często korzystają Twoi odbiorcy. Tam odnajdziesz najnowsze trendy, które ich zainteresują.

Real time marketing

Pomysły na kampanię z udziałem użytkowników możesz czerpać również z aktualnych wydarzeń, które zyskują sporą popularność. Takie zagranie sprawi, że również Ty zyskasz popularność. Pamiętaj jednak, że nie warto podpinać się pod wszelkie medialne wydarzenia. Niech te wybrane przez Ciebie mają jakieś powiązanie z Twoją działalnością, bo w innym przypadku możesz trafić do osób, które wcale nie będą zainteresowane Twoją marką.

Wsparcie Google Trends

Google Trends pomoże Ci odkryć, co jest aktualnie na topie. Opisywaliśmy już to narzędzie w naszym wpisie Narzędzia Google, które musisz znać, wtedy pisaliśmy tak:

Google Trends  to niezwykle proste narzędzie, dzięki któremu odkryjesz trendy i poznasz oczekiwania oraz potrzeby konsumentów. Wystarczy, że wpiszesz interesującą Cię frazę, a w rezultacie otrzymasz informacje o częstotliwości jej wyszukiwania, o tym, w jakim regionie kraju fraza jest najpopularniejsza, a także propozycje podobnych zapytań, które możesz ze sobą porównać.

Podsumowując

User Generated Content to dość rozległy temat, a jego wszelkie aspekty ciężko wyczerpująco przedstawić w jednym wpisie. Do tej pory poświęciliśmy mu dwa posty (poprzedni znajdziecie tutaj ) i nie stawiamy ostatecznej kropki. Dlatego śledź naszego bloga, a w oczekiwaniu na następny post zajrzyj do projektów, które zrealizowaliśmy.